آگونیست جدید گیرنده‌ی دوپامین در مغز و توقف پرخوری

10 اکتبر2016- یک گروه ازمحققان دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه بوستون و مرکز نوآوریهای روشه در بازل سوئیس (BUSM) ترکیبی را شناسایی کردند که قادر به تنظیم بیان یک گیرنده‌ی مغزی است که در رفتارهای اعتیادی دخالت دارد.

اختلال اعتیاد به مواد غذایی مانند هوس غیرقابل کنترل برای خوردن غذاهای فرآوری شده(junk food) منجر به افزایش نرخ چاقی و دیابت نوع 2 شده است.

محققان اخیراً کشف کردند که مصرف زیاد و مکرر قند سبب فعال شدن یک نوع گیرنده‌ ی داخل سلولی در مغز می‌شود که داروهای شبه آمفتامینی نیز سبب فعال شدن آن می‌شوند.

این گیرنده‌ ها که به گیرنده های تار یا TAAR1یا the trace amine-associated receptor (گیرنده های ردیابی مرتبط با امین ) معروفند به مقدار بسیار  ناچیز و کم بوی امین ها حساس می باشند و مدولاتور فعالیت دوپامینرژیک در بخش‌هایی از بدن هستند که دوپامین تولید کرده یا تحت تأثیر دوپامین قرارمی‌گیرند، این گیرنده ها با پاداش در نتیجه مواد مخدر ارتباط دارند.

تحقیقات پیشین نشان داده است که بیان بیش از حد گیرنده‌ی TAAR1در سلول در پاسخ به محرک‌ها، نظیر استفاده از آمفتامین یا مصرف مقادیر بالایی از مواد غذایی خوش طعم(شکلات) منجر به تغییراتی درسلول یا cellular adaptationsدر رابطه با نورونهای دوپامینرژیک می‌شود.

 این سازش پذیری سلولی سبب تغییراتی نظیر cellular toleranceمی شود که در آن سلول بطور اجباری به دنبال دریافت یک ماده‌ی خاص یا حتی مقادیر بیشتری از یک دارو و در این مورد فست فود و غذاهای فرآوری شده، می‌گردد.

 در این مطالعه محققان یک ماده‌ی شیمیایی جدید را که می‌تواند به گیرنده‌ی TAAR1متصل شود و باعث مهار آن شود بنام RO5256390یافتند، این آگونیست گیرنده‌ی TAAR1ممکن است به کاهش تأثیرات رفتار اعتیادی که بوسیله‌ی پرخوری ایجاد می‌شود، کمک کند.

 پرفسور Pietro Cottone، یکی از نویسندگان این مقاله از BUSMو همکارانش دریافتند که آگونیست‌ گیرنده ی TAAR1دارای اثرات مفیدی بر سوء مصرف مواد در جوندگان است، این ماده ممکن است در مورد رفتار پرخوری اجباری نیز موثر باشد.

یافته های این تحقیق که در مجله ی Neuropsychopharmacology منتشر گردید، نشان می‌دهد، ماده‌ی RO5256390 ممکن است قادر به کاهش اسپایک نورونهای دوپامینرژیک(کاهش دفعات ورود اطلاعات به این نورونها)  که به بیان گیرنده‌ی TAAR1در موش دامن می‌زند، باشد.

محققان این ماده را بر روی موشهای صحرایی که به مواد شیرین اعتیاد داشتند، آزمایش کردند. نتایج این آزمایشات نشان داد مصرف غذای موشهایی که به شکلاتهای شیرین اعتیاد داشتند با دریافت ماده ی RO5256390، کاهش یافته و واکنش آنها به نشانه‌های Junk Foodمتوقف می شود.

 تصور می شود که از شدت بیان گیرنده‌های TAAR1از طریق استفاده از آگونیست RO5256390 کاسته می‌شود و این موضوع می تواند فعالیت دوپامینرژیک را کاهش دهد، بدین ترتیب چرخه‌ی اعتیاد  شکسته می‌شود.

 به طورکلی نتایج این تحقیق نشان داد کنترل بیان گیرنده ی TAAR1که بخشی از ترشح دوپامین در رفتارهای اعتیاد آور را تنظیم می‌کند، می تواند از پرخوری جلوگیری نماید.

آنتونیو فرگواد، سرپرست این تیم تحقیقاتی می گوید: تحقیقات ما نشان می دهد آگونیست RO5256390 قادر به محدود کردن اشتهای شخص نسبت به خوراکی های شیرین ، فست فودها است، با استفاده از این گیرنده و کشف چنین عملکردی قادر خواهیم بود تا افرادی که به چنین اختلالاتی مبتلا هستند را درمان کنیم.

منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/oct/novel-dopamine-receptor-agonist-in-the-brain-may-halt-binge-eating-behaviour-91572923.html